پنجشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ |۱۸ محرم ۱۴۴۶ | Jul 25, 2024
 آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه گفت: نظام آموزشی پژوهش‌محور دارای عناصر و مؤلفه‌هایی است که یکی از عناصر مهم در این نظام، خود استاد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی شامگاه چهارشنبه در اجلاسیه اساتید سطح یک حوزه علمیه قم که در مجتمع فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد، گفت: در این جلسه قبل از گفتن هر مطلبی، باید از استادان گرامی حوزه و مهندسان شخصیت طلاب، به ویژه در پایه‌های نخست طلبگی، قدردانی و تجلیل کنم.

وی با بیان اینکه استاد عنصر اساسی در تربیت طلبه است، عنوان کرد: مدیران و کارگزاران نظام حوزه، ریل‌گذار این مسیر هستند ولی آن‌ کسی که پرچم تربیت و ساختن شخصیت طلبه را بر دوش گرفته است، استادان حوزه هستند و خداوند، ‌شأن بزرگی را به آنان عنایت کرده است.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: ما وظیفه خود می‌دانیم که تا حد توان به سخنان استادان گوش فرا دهیم و به نقدها توجه کنیم و تمام توان خود را برای اصلاح نظام حوزه به کار گیریم.

وی تصریح کرد: مدیریت حوزه با کمال تواضع و بدون ادعایی تلاش می‌کند بر خشت‌هایی که پیشینیان نهاده‌اند خشتی نهد و به هیچ وجه درصدد تخریب ساختمان‌های استوار نیست، ولی در عین حال برای تعالی حوزه، ده‌ها طرح را پیگیری می‌کند.

آیت الله اعرافی بیان کرد: برای تعالی پیام وحی و ارزش‌های متعالی انقلاب و اسلام در جهان پرغوغای امروز، نیازمند هستیم دست‌به‌دست هم دهیم تا حوزه در جایگاهی رفیع‌تر از گذشته که رسالت ما نیز هست، قرار گیرد.

وی گفت: حوزه، هم امتیازات بزرگ و هم، رشد روزافزون را تجربه کرده است و قابل‌مقایسه با حوزه قبل از انقلاب نیست، اما نباید این پیشرفت‌ها، ما را از دیدن کاستی‌ها و ضعف‌های راهبردی و تاکتیکی در ساحت‌های مختلف باز دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: ما با ضعف‌های بسیاری هم رو‌به‌رو هستیم و اگر خود را با عطش بی‌پایان دنیای امروز و رقابت‌ها و دشمنی‌ها بسنجیم، کاستی‌های ما بیشتر خود را نشان می‌دهد.

وی گفت: استاد در نظام تاریخی حوزه هم‌زمان چند نقش ترکیبی را ایفا می‌کرده و تغییرات برنامه‌ریزی نباید استاد را از ترکیب این نقش‌ها جدا کند.

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: در نظام سنتی ما، استاد نقش‌های آموزشگر، برانگیزنده روح تحقیق، هدایت و تربیت، مشاور ، راهنما و الگو در همه ابعاد را داشته است.

وی عنوان کرد: استادی که این نقش‌ها را به صورت جامع و ترکیبی داشته باشد، می‌تواند شخصیتی متوازن تربیت کند؛ در برنامه‌ریزی‌ها باید نگران این باشیم که استاد از این سنت ایفای چندنقش فاصله نگیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: عشق، جوش و خروش تربیت به معنای کامل باید در استاد حوزه موج بزند و اگر اینها نباشد، هیچ کدام از نقش‌ها در استاد متبلور نمی‌شود.

وی بیان کرد: نظام آموزشی پژوهش محور دارای عناصر و مؤلفه‌هایی است که یکی از عناصر مهم در این نظام، خودِ استاد است.

آیت الله اعرافی گفت: استاد، وقتی می‌تواند آموزش را پژوهش‌محور کند که مجموعه‌ای از صفات را داشته باشد از جمله اینکه خود استاد محقق باشد؛ امکان ندارد استاد، محقق باشد و این روح تحقیق به شاگردانش منتقل نشود.

مدیر حوزه‌های علمیه ابراز داشت: مطالعه جامع و وسیع، روحیه پرسشگری و ارائه نکات نو برای برانگیختن طلبه از ویژگی‌های استاد در نظام پژوهش‌محور است. متن دروس در نظام پژوهش‌محور باید وزانت و وقار لازم را داشته باشد؛ اگر متن را خیلی ساده بنویسیم، روح تحقیق را بر نمی انگیزد.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: در نظام پژوهش‌محور، پرسش و پاسخ باید در ارتباط استاد و شاگرد موج بزند و ارتباط علمی خاصی بین استاد و شاگرد ایجاد شود.

وی در ادامه به تعدادی از طرح‌های مطرح شده و در حال بررسی در حوزه اشاره کرد و گفت: نظام جامع استادی، بازنگری نظام امتحانات شفاهی، طرح هدایت تربیتی و تحصیلی، برنامه جدید، انتخاب متن، تحدید محدوده‌ها، آموزش‌های کاربردی مهارتی، نظام جامع اندیشه اسلامی، حق انتخاب استاد، استعدادهای برتر، جشنواره و مسابقات، نشریات مدرسه‌ای، آشنایی با تاریخ و هویت حوزه، آشنایی با انقلاب، حوزه بین‌الملل، زبان عربی، مشاوره، اخلاق و تربیت، مواجهه عالمانه با آسیب‌ها، کرسی‌های آزاداندیشی و هنر و رسانه، بخشی از موضوعاتی هستند که طرح‌هایی در مورد آنها در حال بررسی و پیگیری است.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha